هوش سازمانی

business intelligence

هوش سازمانی

business intelligence

هوشمندی کسب و کار IB

هوشمندی کسب و کار IB

برای بسیاری از سازمانها و شرکت ها ، هنوز ارزش واقعی اطلاعات شناخته نشده است. بیشتر این سازمانها درگیر تولید و مدیریت داده­ها هستند تا اطلاعات، حال آنکه سیستمی که اطلاعات تولید می­کند بسیار با ارزش­تر سیستمی است که داده تولید می­ کند.

آیا نباید بعد از توسعه اولیه سیستم­ های عملیاتی (تولید داده)‌به سراغ سیستم­ های تولید اطلاعات و در نهایت دانش برویم .  دانشی که سازمان را در رهبری و پیشرو بودن شاخص می­کند.

 

امروزه برای سیستم اطلاعاتی هزینه­ های زیادی می­شود ولی هنر شرکت پایانه های داده ای نوین ایجاد هم راستایی ما بین استراتژی­های سیستم­های اطلاعاتی و سیاست­ های سازمان می­باشد که همان ارتقای اثربخشی، کارایی و در پی آن سودآوری بیشتر می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت پایانه های داده ای نوین با تجربه­ بالای خود در صنعت سیستم­ های اطلاعاتی ایران دریافته است که 

  • وجود سیستم هایی جداگانه یا جزیره­ ای ، در برخی لایه­ های سازمان
  • عدم دسترسی مستقیم گزارشات کلان مدیریتی توسط مدیران عالی
  • عدم وجود سیستم­ های اطلاعاتی در تعدادی از حوزه­ ها
  • عدم وجود امکانات ارتباطی در بیشتر مکان ها
  •  وقت کم مدیریان در تحلیل اطلاعات و عدم دسترسی دائمی به شبکه داخلی سازمان.  

از جمله ضعف­ هایی می­باشند که با بکارگیری سیستم­ های هوشمند کسب و کار (BI) تا حدودی چشم­گیری قابل پوشش است.

تعریف

هوشمندی کسب و کار Business Intelligence به یک سری از مفاهیم، روشها ، عملیاتها و سیستم ها گفته می­شود که داده­ها را از منابع مختلف جمع­ آوری نموده، یکپارچه سازی می نماید ، سپس داده­ ها تحلیل و منظم شده را به ذی نفعان و کاربران ارائه می­گردند تا برای تصمیم­ گیری و تصمیم سازی در لایه های مدیریت و استراتژی استفاده گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از دیدگاه علمی سازمانها برای پیاده سازی هوشمندی کسب وکار (BI)  نیاز به پیش نیازهایی دارند که بدون این پیش نیاز ها ، سرمایه گذاری در BI بازدهی برای آنها نخواهد داشت. مهمترین پیش نیاز ها به زبان ساده بصورت زیر است :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


داشبورد

اطلاعات وقتی قابل فهم ترند که به شکل قابل فهم تری بیان شوند. مثلا یک نقشه رنگی اطلاعاتی را در کمترین زمان  یک مدیر می فهماند که برای فهماندن آن باید زمان زیادی را صرف توضیح یک نمودار و یا یک جدول برای وی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داشبورد شامل 2 مفهوم اصلی است :

 

  •   شکل و قالب بیان اطلاعات اهمیتی کمتر از خود اطلاعات ندارد.
  • هر مدیر در هر رده ای از سازمان می تواند 5 تا 7 شاخص کلید را کنترل کند. سایر شاخص کلیدی نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رضایت مشتریان تعهد ماست، شرکت پایانه های داده ای نوین پیشرو بودن مشتریان خود را در عرصه کسب و کار، موفقیت خود می­داند و تمام تلاش را می­کند تا با فراهم آوردن سیستم ­های هوشمند تجاری آنها را در این هدف یاری رساند. در این راستا نه تنها با ارایه خدمات پس فروش با کیفیت، بلکه مشتریان خود را  از تحولات BI که آنها در  کسب سود بیشتر یاری می­رساند آگاه می­سازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 پروژه های هوشمندی کسب و کار هیچگاه متوقف نمی شوند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 راه حل فنی ما با توجه به بزرگی مشتری و نوع نیازهای او متفاوت است ، ولی شکل  کلی راه حل بصورت زیر خواهد بود :

 

ما در راه حل خود با توجه به ملاحظات مشتری ، توانایی استفاده از تکنولوژی های مختلفی را داریم، 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قدم های اجرایی پروژه لزوما بصورت پی در پی اجرا نمی شوند ، مثلا  قدم چهارم (ارائه اطلاعات) می تواند پس از قدم دوم آغاز شود. لذا زمان اجرایی پروژه به حداقل خواهد رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در  مراحل اجرا بخاطر داشته باشید که :

 

 

سیستم های مانیتورینگ کسب و کار

سیستم مانیتورینگ کسب و کار راهکار جدیدی است مبتنی بر تکنولوژی هوش کسب و کار (Business Intelligence) که امکان نظارت لحظه ای بر کل تا جزء عملکرد کسب و کار و همچنین پایش منظم رفتار رقبا و مشتریان آن را برای مدیران فراهم می کند. مدیران ارشد، میانی و عملیاتی با توجه به حوزه تحت مدیریت خود و براساس سطح دسترسی تعریف شده، در هر زمان و از هر مکانی می توانند از طریق کامپیوتر شخصی خود از آخرین وضعیت کسب و کار بصورت جامع و یکپارچه، بروز و به لحظه، دقیق و از طریق ابزاری که به زبان کاملا ساده طراحی شده است، مطلع شوند.

 

برای سیستم های مانیتورینگ کسب و کار سه وظیفه مهم تعریف می شود.

   بیان وضعیت فعلی (عادی، رو به افول یا بهبود، بحرانی یا ایده آل)
   تعیین رویدادهای جدید (ضعف، قوت، تهدید و فرصت) و ارایه مشخصات آنها
   پیش بینی روندهای آتی و وضعیت و رویدادهای احتمالی در آینده

سیستم های مانیتورینگ را با توجه به حوزه و هدف اطلاعاتی که انتخاب می کنید، بصورت دو زیرسیستم مجزا یا بصورت یکپارچه در کسب و کار شما مستقر می کنیم.
   سیستم مانیتورینگ عملکرد کسب و کار
   سیستم مانیتورینگ مشتریان و رقبا کسب و کار

استفاده از تکنولوژی SharePoint جهت پیاده سازی Business Intellige

استفاده از تکنولوژی SharePoint جهت پیاده سازی Business Intelligence

سلام دوستان

در این پست می خوام راجع Business Intelligence با BI و استفاده از تکنولوژی SharePoint جهت پیاده سازی یک سیستم BI توضیح بدم. احتمالا با سیستم BI آشنایی دارین ، اما برای اون دسته از رفقا که آشنایی چندانی یا اون ندارند و مثل خودم تا به حال فقط اسمشو شنیدند (منظورم قبل از نوشتن این پست و ساعتها مطالعه و بررسی برروی این موضوعه) یه توضیح کلی و مختصر در مورد BI می دم چرا که پرداختن به این موضوع خارج از بحث ماست.

Business Intelligence یا به قول پارسی زبانان متعصب هوشمندی کسب و کار یعنی داشتن آگاهی و دانشی عمیق در مورد همه عواملی که بر کیفیت تصمیمات مدیریتی تاثیر گذارند. BI شما را برای تصمیم‌ گیری در مورد همه عوامل موثر بر سازمان توانمند می‌سازد. وعده ای که BI به مدیران شرکتها می دهد دسترسی فوری به همه اطلاعات سازمان در قالبی که نه تنها قابل استفاد توسط افراد و کارمندانIT بلکه همه مدیران و تصمیم‌گیران سازمان نیز می باشد.

استفاده از تکنولوژی SharePoint به عنوان یک ابزار BI ، دسترسی و تحلیل اطلاعات را در هر جا و هر زمانی به سادگی امکان پذیر نموده است. شما می توانید به سادگی به اطلاعات بروز رسانی شده سازمان خود دسترسی داشته و تصمیمات لازم را اتخاذ کنید. هماهنگ کردن فعالیت کارکنان سازمان با اهداف سازمان به سادگی و با ایجاد چند صفحه گسترده یا تهیه یک گزارش بصری از اطلاعات موجود ، انجام می شود. پیاده سازی BI در محیط SharePoint روشهای مختلفی دارد.

روشهای موجود در SharePoint برای پیاده سازی BI

BI بر مبنای Microsoft Office Excel 2007

ایجاد Dashboard و Report Center

تجمیع و جستجو بر روی داده های سازمان واقع در یک منبع خارجی

BI بر مبنای Microsoft Office Excel 2007

Microsoft Office Excel 2007 یک ابزار قوی برای ایجاد صفحه گسترده ، تحلیل داده ها و به اشتراک گذاشتن داده ها می باشد که به وسیله آن می توان به سادگی نیاز های یک سیستم BI را برآورده کرد. این نرم افزار سازگاری مناسبی با SharePoint Server دارد. SharePoint با استفاده از Excel Service ها که یکی از انواع سرویسهای ارائه شده در آن می باشد، امکان استفاده از مدل صفحه گسترده Excel و انجام محاسبات بر روی داده ها را در مقیاسی وسیع و در سمت سرورفراهم می کند.

ایجاد Dashboard و Report Center

Report Center یکی از template های موجود در SharePoint می باشد که با استفاده از وب پارتهای موجود در این مجموعه می توان KPI و Dashboard های دلخواه طراحی نمود. این وب پارتها شامل سه دسته کلی زیر می باشند:

  • وب پارتهای KPI
  • وب پارتهای Office Excel 2007
  • وب پارتهای اتصال به گزارشات تهیه شده توسط سیستم Microsoft SQL Server 2005 Reporting Services
  • وب پارتهای اتصال به Business data واقع در یک منبع خارجی

در واقع با استفاده از وب پارتهای مذکور می توان اطلاعات را از محیطهای مختلف دریافت و برروی Dashboard نمایش داد.

تجمیع و جستجو بر روی Business Data

کار دسترسی و تجمیع داده های سازمان که خارج از محیط SharePoint می باشند با استفاده از تکنیک Business Data Catalog (BDC) انجام می شود. BDC که بخشی از SharePoint Server می باشد امکان دسترسی و تجمیع داده ها را به سادگی ، کاملا یکپارچه و سازگار با SharePoint فراهم می کند. داده هایی که توسط BDC در دسترس قرار گرفته اند، قابل جستجو با استفاده از سرویس جستجوی SharePoint می باشد و کار کردن با آنها به وسیله وب پارتهای Business Data انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تکنیک به وبلاگ همکارم آقای فتح الهی سربزنید.

بطور عام، ساختار و معماری BI

بطور عام، ساختار و معماری BI

ابزارهایی که برای راه‌حل‌های هوش سازمانی به روش سنتی در جهان وجود دارد، بر اساس تکنولوژی به نامOLAP یا همان(On-Line Analytical Processing) ساخته شده است. اماOLAP رویکردی ضعیف بهتحلیل‌های چند بعدی است. بطور کلOLAP از مکعب‌هایی در مجموعه‌ای با ابعاد کوچک کهدر داخل آن داده‌هایی انتخاب شده‌اند استفاده می‌کند، ارتباطات بین ابعاد از قبلتعریف شده و همه ابعاد ممکن (یا جواب‌ها) از قبل محاسبه و پیش‌بینی شده است. هنگامیکه یک مکعب ایجاد می‌شود، یک واسط کاربر نهایی(User Interface) برای یک فرد واقعیپیاده‌سازی شده که تعامل با جواب‌های داخل مکعب داشته باشد.
فرض کنید در یکمکعب برای تحلیل فروش در یک سازمان مقدار فروش را بر اساس مناطق فروش، فروشنده(بازاریاب)، مشتری و ماه باشد. زمانی که این مکعب فرضی ساخته می‌شود، نرم‌افزارمبتنی برOLAP کلیه ترکیبات عناصر داده‌ها را محاسبه و ذخیره می‌کند، کاربر نهاییبه این داده‌ها از طریق یک سری فرم‌ها مثلاPivot Table ها تا انواع دیگر فرم‌هادسترسی خواهد داشت. در این مثال فرضی کاربر نهایی محدود به تحلیل در محدوده ابعاداز قبل تعریف شده مثل مناطق، نمایندگی‌ها، مشتری‌ها و ماه می‌باشد.
اگرکاربر بخواهد درباره فروش هفتگی، روزهای هفته یا محصولات فروخته شده (و یا صدهاترکیب دیگر از داده‌ها) اطلاعاتی کسب کند دیگر شانسی برای بدست آوردن آن ندارد،باید صبر کند که مکعب دیگری از اطلاعات مورد نیاز او ایجاد شود که این یعنیمحدودسازی و کاهش بهره‌وری و اثربخشی برای تصمیم‌گیران آن سازمان. OLAP برخی ازقابلیت‌های تحلیل را فراهم می‌کند، اما یک رویکرد قدیمی است. در حال حاضر انواعمختلفOLAP در بازار وجود دارد، مثل: Multi dimensional OLAP یا همان(MOLAP) وRelational OLAP یا همان(ROLAP) و غیره. اما همه آنها همان نقاط ضعف را در پیچیدگیو عدم انعطاف‌پذیری دارند.
پیچیدگی، زمان توسعه و استقرار را افزایش می‌دهدو محدودیت‌هایی برای تطبیق با نیازهای کاربر ایجاد می‌کند. و افزایش هزینه تغییراتدر نیازمندی‌ها را در پی‌دارد. عدم انعطاف‌پذیری قابلیت پاسخگویی به نیاز کاربر رادر زمانی که کاربر به جواب نیاز دارد را کاهش می‌دهد. بنابراین از دیگر معایبمحصولات مبتنی برOLAP، زمان و هزینه بر بودن آن را در بر دارد و استقرار آن در هیچسازمان کوچک و بزرگی توصیه نمی‌شود، آنها برای استفاده بسیار پیچیده‌اند و نهایتااین رویکرد از نظر دانش‌اندوختگان مردود است.

هوش سازمانی چیست؟

هوش سازمانی چیست؟

داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان (جامعه و مخاطبین، اربابرجوع و . . . ) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و. . . ) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد هوش سازمانی(Business Intelligence ) است. هوش سازمانی، شما را برای تصمیمگیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکتها توانمند میسازد.

داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان (جامعه و مخاطبین، اربابرجوع و . . . ) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و. . . ) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد هوش سازمانی(Business Intelligence ) است. هوش سازمانی، شما را برای تصمیمگیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکتها توانمند میسازد.

● هوش سازمانی مسیری که باید شرکتها و سازمانها طی کنند

از یک مثال ساده شروع میکنم. هر کس در یک شرکت تنها میتواند کارش را به بهترین نحو انجام دهد. اگر تصمیمگیریها در سازمانها بر مبنای اطلاعات واقعی باشد تا بر مبنای بهترین حدسیات و یا اینکه چگونه در گذشته آن کار را انجام میدادهاند، کارها به درستی پیش نخواهد رفت. در این باره نیاز به مستندات است، مستندات از همه عوامل یک سازمان، مجموع این مستندات و آمارها است که مانع از سعی و خطا میگردد. چه اتفاقی رخ میداد اگر هر چه که فروشندگانERP وCRM و اکنونBI به شما وعده میدهند را، میداشتید؟ یعنی وعده دسترسی فوری به همه داده های موجود در شرکت و سازمان شما با داشبوردهای دیجیتالی و شاخصهای عملکرد موردنیاز تا سازمان خود را اداره کنید. چه اتفاقی رخ میداد اگر میتوانستید بینهایت کاوش در اجزا در دادههای موجود و از منظرهای متفاوتSlice & Dice) به عمل تجزیه اطلاعات به بخشهای کوچکتر و نمایش آن از منظرهای متفاوت برای درک بهتر در تصمیمگیریها گفته میشود. ) مینمودید بدون اینکه لازم باشد بدانید از چه سیستمی تا سطح Transaction (تراکنشها)، این دادهها میآیند کارتان را بهتر انجام میدادید؟ هوش سازمانی به همه شرکتها کمک میکند تا از طریق گزارشگیری و تحلیل دادهها، عملکرد اثربخش و مطمئن بدون دردسر اضافی و هزینههای اجرائی زیاد و سعی و خطا به دست آورندERP . وCRM و سایر سیستمها و نرمافزارها، عوامل حیاتی برای اداره سازمانها و شرکتها هستند. متاسفانه هنگامیکه این سیستمها، تراکنشها و تعاملات دادهها را خوب اجرا میکنند، در برابر گزارشگیری تحلیل و دسترسی به دادهها کم میآورند، بهبود و قابلیتهای تحلیل و گزارشگیری شرکتها جز اولویتهای مدیران ارشد مالی(Chief Financial Officer (CFO در سال ۲۰۰۵ قرار گرفت.

BI وعده بزرگ و عجیبی را به رهبران شرکتها میدهد:

دسترسی فوری به همه اطلاعات، که در فرمت قابل استفاده به آن نیاز دارید. نه تنها افراد و کارمندان سازمانIT بلکه همه مدیران و تصمیمگیران، میتوانند از آن استفاده کنند. اغلب بسیاری از افراد فکر میکنند که این وعده عملی نخواهد شد آیا واقعا اینطور است؟

● چرا هوش سازمانی؟

امروزه با اطمینان کامل میتوان ادعا کرد که استفاده از راهحلBI میتواند قدرت رقابتپذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمانها متمایز نماید. این راهحل این امکان را به سازمانها میدهد تا با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهرهبرداری نمایند. این راه امکان درک بهتر تقاضاها و نیازمندیهای مشتریان و مدیریت ارتباط با آنان را میسر میسازد. این راهحل این امکان را به سازمان میدهد تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را مانیتور کنند. امروزه سازمانهای پیشتاز صحبت ازERP وCRM و. . . . نمیکنند، رویکرد سازمانها به سمتBI است. آنها به دنبال بهینهسازی فرآیندها از طریق ارزیابی و بهبود عملکرد خود و زیرمجموعههای وابسته به خود میباشند. امروزه افزایش کارایی عملکرد آنچه که سرمایهگذاری شده، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در یک دهه گذشته بسیاری از سازمانها سرمایهگذاری های بسیاری را روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرمافزار و سختافزار کردهاند. در اقتصاد امروزه که هزینهها باید کاهش یابد، سازمانها و شرکتها از خود میپرسند: «چه مقدار تا کنون برای تکنولوژی سرمایهگذاری کردهایم؟» و اینکه «از این سرمایهگذاری چه سودی بردهایم؟» امروزه در کشورهای پیشرو و توسعه یافته سرمایهگذاری درBI در حال افزایش است. تحقیقات فارستر در سال ۲۰۰۳ از ۸۷۷ سازمان (کوچک و بزرگ) و تصمیمگیرندگان در حوزهIT نشان میدهد که از رشد سرمایهگذاری ۹/۱% در زمینهIT برخوردارند ولی ۴۵% آنها نیاز به خرید ابزارهایBI را دریافتهاند و برای آن اقدام میکنند. چرا؟ دو دلیل عمده وجود دارد که چرا صنایع و سازمانها بهBI علاقهمند شدهاند. اول عصر اطلاعات، دوم مسائل اقتصادی.

در عصر اطلاعات، کسی که اطلاعات دارد، دارای قدرت است. هر سازمان و شرکتی که از این قدرت برخوردار باشد در صنعت و حرفه خود در مقایسه با رقبای خود متمایز و ممتاز میشود. سازمانها و شرکتها، امروزه با سرعت حرکت و تغییر میکنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس و پایه این سازمانها است. دلیل دیگر استفاده ازBI اقتصاد است. بقای سازمانها و شرکتها در توفان اقتصاد رقابتی امروز بر دو محدوده متمرکز شده است.

● کاهش هزینهها  افزایش درآمدها

در سازمانی کهBI در آن بکار گرفته میشود، مدیران میتوانند اطلاعات هزینهها را از داخل سازمان استخراج نمایند و بدانند که هزینهها چه هستند و تصمیمهایی برای کاهش و حذف آنها بگیرند. تغییرات آینده را پیشبینی کنند و برای مسائل خود راهحلی مناسب داشته باشند. به منظور افزایش درآمد، شرکتها باید علاوه بر افزایش فروش خود، مثلا مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. حفظ مشتریان اغلب کاری بسیار پسندیده است. اما باید بدانیم اغلب کدام مشتری سود بیشتری عاید میکند. معمولا ۲۰ درصد از مشتریان ۸۰ درصد سود شرکت را تامین میکنند. شرکتها باید ابتدا مشتریانی که سود بیشتری را عاید میسازند، حفظ نمایند. باید بدانیدBI کاربرد بسیاری در این بخش نیز دارد. گام بعدی تجزیه و تحلیل رفتار بازار، فروش و مشتریان پرسودده هستند. این دانش به مدیران کمک میکند تا چگونه مشتریان خود را مدیریت نمایند. برای جلب نظر مشتریان ممکن است پارامترهای کانالهای هزینهای، فروش عمده به مشتریان و یا تغییر در حاشیه سود و. . . . مدنظر قرار گیرد. نکته مهم اینست که رفتارها با مشتریان یکسان نیست و هر مشتری یا گروهی از مشتریان روابط خاص خود را خواهند داشت. سرانجام، اینکه علاوه بر مشخصههای اطلاعاتی فوق سایر اطلاعات مدیریتی برای تصمیمگیری در سازمانها نیز وجود دارد که نیاز به تحیلی برای تصمیمگیری دارد، مثل اطلاعاتی در حوزه ماموریت اصلی سازمان و یا شرکت، اطلاعات منابع انسانی، اطلاعات تولید و ساخت، اطلاعات خدمات ارائه شده و . . . تکنولوژیBI راهحلی برای بکارگیری این اطلاعات و ایجاد هوشمندی در مدیران میباشد که آگاهانه تصمیمگیری نمایند و تصمیم آنان مبنی بر واقعیات و درک آگاهانه آنان از تغییرات فعلی و آتی و استفاده از سوابق در سازمان باشد.

● فرآیندBI در سازمانها و شرکتها

فرآیندBI در سازمانها و شرکتها یک فرآیند پویا و تعاملی است. این فرآیند با یک سوال شروع میگردد و پاسخهای سئوالات در یک حلقه تکرار فراهم میشود. این پاسخها امکان تصمیمگیری برای مدیران را فراهم میکند.

▪ برنامهریزی و هدایت

مرحله برنامهریزی و هدایت در ابتدا و انتهای فرآیندBI عمل میکند. در شروع متعاقب درخواستهای مدیران تصمیمگیر و سئوالات از سیستم با فرمول کردن سئوالات، برنامهریزی برای پاسخ به سئوالات شروع خواهد شد.

▪ مرحله اخذ اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی

در این مرحله اطلاعات از کلیه پایگاههای اطلاعاتی ( منابع اطلاعاتی) جمعآوری خواهند شد. دادههای جمعآوری شده از دادههای خام هستند و آگاهی یا دانشی را به استفادهکننده اضافه نخواهند کرد. این دادهها میبایست پردازش و پالایش شوند در غیر اینصورت هیچ نقطه روشنی در آنها دیده نمیشود.

▪ پردازش اطلاعات

در این مرحله دادههای جمعآوری شده مجتمع خواهند شد، روابط بین آنها شناسایی و آنالیز شده و در نهایت قابل استفاده خواهند گردید. این مرحله شامل مراحل استخراج اطلاعات، تبدیل اطلاعات و بارگذاری اطلاعات(Load) میشود.

▪ آنالیز و تولید اطلاعات

در این مرحله با استفاده از تکنیکهای پیشرفته از دادههای مجتمع شده، هوشمندی ایجاد میگردد. سیستم در انتهای این مرحله پاسخ هوشمندانهای به سئوالات مدیران خواهد داد. این پاسخ در قالب ارائه گزارشات، جداول و نمودارها منتشر میگردد و امکان تغییر سئوال و یا بررسی موضوع از زوایای دیگر منجر به تکرار چرخه فرآیند فوق خواهد شد. شکل زیر جزئیات فرآیندBI را نشات میدهد.

● خلاصه و جمع بندی

در شرایط فعلی در پاسخ به نیاز مدیران شرکتها و سازمانها، ضرورت ایجاد یک پلاتفرم هوش سازمانی وجود دارد. این سازمانها و شرکتها با استفاده از نرمافزارهای طراحی شده بر پایهBI میتوانند اثربخشی استفاده از ساختارهای اطلاعاتی موجود را در راستای اهداف خود افزایش دهند و اطلاعات از حالت عملیاتی و محدود شدن به استفاده در لایههای اجرایی سازمان برای استفاده مدیران سازمان توسعه یابند. این ابزارها میتوانند برای همه اطلاعات و دادههای تولید شده در سازمان مورد بهرهبرداری قرار گیرند. این موضوع را باید بدانید که ابزارهای گزارشگیری از کارآیی لازم برای مدیران برخوردار نیستند. این ابزارها معمولا در محدوده سیستمهای عملیاتی بکار گرفته میشوند و مدیران استفاده موثری از آن نخواهند کرد. استقرار پلاتفرم هوش سازمانی(BI) در شرکتها و سازمانها و استفاده از یک ابزار قوی راهحل ضروری برای آنها است. در شمارههای بعدی با اینگونه ابزارها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

حمید خانزاده

 

روزنامه حیات نو