هوش سازمانی

business intelligence

هوش سازمانی

business intelligence

هوشمندی کسب و کار و داشبورد های عملکرد

هوشمندی کسب و کار و داشبورد های عملکرد




فرایند تصمیم گیری در تمام مقاطع امری مهم به شمار می رود. هر روز تصمیماتی گرفته می شود که جهت دهی و کارائی سازمانی را که برای آن کار می کنیم تعیین می کند. این تصمیمات روی هزینه ها، فروش، سود، ... تاثیر می گذارد. کلید موفقیت سازمان انتخاب گزینه های درست و فرایند تصمیم گیری موثر است.

هوشمندی کسب و کار (Business Intelligence) یک مفهوم مدیریتی است که به مجموعه برنامه ها و تکنولوژی هایی اشاره می کند که امکان جمع آوری، آنالیز و دسترسی به داده های فرآیندهای سازمان را فراهم می کند. هوشمندی کسب و کار به سازمان ها کمک می کند که دانش جامعی از عوامل موثر بر کسب و کار را داشته باشند، نظیر استانداردها (Metric) در فروش، تولید و فرآیندهای داخلی که به تصمیم گیری بهتر سازمان کمک می کند.

یکی از ابزار های مورد استفاده در هوشمندی کسب و کار ابزاری به نام داشبورد می باشد که به همراه اجزا یک راه حل هوشمندی کسب و کار ، یک حلقه کامل مدیریت عملکرد را برای ما پشتیبانی می نماید . داشبورد ابزاری گرافیکی می باشد که وضیت شاخصهای عملکردی را به صورت در لحظه و سلسله مراتبی به نمایش در می آورد . سلسله مراتبی به این معنی است که ابتدا شاخصهای کلان را نمایش می دهد در صورت مشاهده وضعیت نا مطلوب در هر یک از شاخصها می توان آن شاخص را زیر ذره بین قرار داد . هر شاخص خود دارای چندین زیر شاخص می باشد که شاخص اصلی از روی آنها محاسبه شده است . با مشاهده زیر شاخصهای یک شاخص می توان فهمید که علت نامطلوب بودن یک شاخص کدامیک از زیر شاخصها می باشد . بدین ترتیب با مشاهده سلسله مراتب شاخصها می توان با مشاهده یک مورد نامطلوب ، علت را از روی سلسله مراتب زیر شاخصها متوجه شد و بلا فاصله اقدام به حل مشکل نمود . این نمایش وضعیت به وسیله رنگها و علائم انجام می پذیرد . مثلا برای یک شاخص رنگ سبز به معنی اندازه خوب شاخص ، رنگ زرد به معنی انحراف شاخص از هدف و رنگ قرمز به معنی رسید مقدار شاخص (انحراف از هدف) به حد بحرانی می باشد . یا مثلا در تحلیل روند ها فلش رو به بالا به معنی روند رشد مثبت یک شاخص در یک بازه زمانی ، فلش افقی به معنی ثابت بودن یک روند و فلش رو به پائین به معنی روند نزولی مقدار یک شاخص در طول زمان دارد .

حال نقش معماری هوشمندی کسب و کار در پشتیبانی از سیستم داشبورد در اینجاست که سیستم دشبورد برای نمایش وضعیت شاخصهای عملکردی نیازمند این است که این شاخص ها اندازه گیری شوند . دوم اینکه اندازه شاخصها به صورت سلسله مراتبی به یکدیگر مرتبط گردند به طوری که بتوان از روی مقادیر شاخص ها پی به علتها برد . سوم اینکه برای محاسبه مقادیر شاخصها ، نیازمند داده های خامی هستیم که در سراسر سازمان و حتی شبکه متشکل از سازمان و پیمانکارانش وسعت یافته است . و چهارم اینکه این اطلاعات توزیع شده در سازمان به صور مختلف نگهداری می شوند . مثلا ممکن است این اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی جزیره ای ، فایلهای Excel و Access ، اسناد غیر الکترونیکی و در نهایت حتی در ذهن بعضی از افراد سازمان ، ذخیره شده باشند .

هوشمندی کسب و کار با فرآیندی به نام ETL (Extract – Transform - Load) به معنی " استخراج کردن ، تغییر دادن و بازیابی کردن " کلیه اطلاعات سازمان را به هر شکلی باشند و در هر کجا که باشند ، جمع آوری کرده و با یک فرمت مناسب در بخش دیگری از معماری هوشمندی کسب و کار به نام انباره داده ذخیره می کند . سپس از روی انباره داده یک مدل داده ای مبتنی بر شاخص به نام پایگاه داده چند بعدی ساخته می شود که اطلاعات را در قالب مقادیر شاخصهای به هم مرتبط و در یک ساختار سلسله مراتبی به صورت چند بعدی (شامل معیارها و بعد ها) در اختیار قرار می دهد . در نهایت سیستم داشبورد به پایگاه داده چند بعدی متصل شده و شاخصها را نمایش می دهد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد