موقعیتی مناسب برای بهره برداری از نرم افزار "هوشمندی تجاری" Business Intelligence
موقعیتی مناسب برای بهره برداری از نرم افزار "هوشمندی تجاری" Business Intelligence
رکود اقتصادی علاقهء شرکت ها به نرم افزار Business Intelligence) BI) را
افزایش داده است. این نرم افزارها کمک می کنند تا مدیران از داده ها
استفاده کرده، از هزینه های خود بکاهند و فروش را افزایش دهند. بسیاری از
شرکت ها در آمریکا اقداماتاتی در جهت افزایش سوددهی انجام داده اند و یکی
از این اقدامات بکارگیری نرم افزار Business Intelligence) BI) است. با
استفاده از این ابزار مدیران می توانند روندهای مصرف مشتریان را تحلیل
کرده و تصمیم گیری بهتری در حوزهء تجاری نمایند. این سیستم ها تصمیم گیران
را قادر می سازند تا به عمق بیشتری از ظرف اطلاعاتی شرکتشان رخنه کنند. ون
دکر از شرکت Gartner معتقد است: "فشار برای کنترل هزینه بالاست و می باید
پیش بینی های دقیقی از میزان فروش و هزینه ها به عمل آورد تا درآمد و
هزینه تراز شوند و این دقیقاً کاری است که نرم افزارهای Business
Intelligence) BI) انجام می دهند."
نرم افزار Business Intelligence) BI) داده را از جایجای شرکت گردآوری می
کند و شرکت ها می توانند بر اساس روندهای گذشته پیش بینی و تحلیل نمایند.
برخی از نرم افزارهای Business Intelligence) BI) اجازه می دهند که
اطلاعات محیط بیرونی نیز به کار گرفته شود، مثل قیمت بنزین و یا نرخ
بیکاری در برخی از مناطق. ادغام این اطلاعات کمک می کند رابطهء بین محرک
های محیطی و روند مصرف بهتر درک شود.
بنابر گزارش شرکت تحقیقاتی Forrester شرکت ها عمدتاً در حوزهء نرم
افزارهای هوشمندی تجاری سرمایه گذاری خواهند کرد. در حالی که بودجه های IT
در سال 2009 ثابت باقی خواهد ماند بازار Business Intelligence) BI) در
سال 2014 به بیش از 12 میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که این رقم در
سال 2008، 8/5 میلیارد دلار بوده است. در سال های اخیر کلیهء شرکت های نرم
افزاری عمده مثل SAP ،IBM ، Oracle، و مایکروسافت شرکت های کوچکتر تولید
کنندهء نرم افزارهای Business Intelligence) BI) را خریداری کرده اند. این
روند بیانگر اهمیت روز افزون این حوزه در صنعت نرم افزار است.
از فواید ملموس نرم افزار Business Intelligence) BI) موارد زیر قابل ذکرند:
- دسترسی به اطلاعات ارزشمند جهت واکنش سریع به بازار
- جمع آوری اطلاعات از جایجای شرکت به منظور پیش بینی هزینه و فروش
- تعیین حوزه های افزایش فروش و تخصیص منابع لازم به آن سمت
- تعیین حوزه های افزایش هزینه و تمرکز بر کاهش آنها
- دسترسی به اطلاعات ارزشمند مشتری و تقویت ارتباط با مشتریان
- تصمیم گیری به موقع در شرایط سخت رقابتی
منبع :همکاران سیستم