مقدمه
امروزه با رشد فناوری اطلاعات در شهرداریها، حرکت به سوی داشتن زیرساختهای توانمند فنآوری اطلاعات از جمله سیستمهای اطلاعاتی از چالشهای استراتژیک شهرداریها میباشد، به شکلی که شاهد آن هستیم در طی دورههای مختلف مدیران با پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی مختلف در شهرداری سعی در کسب آگاهی مناسب در خصوص عملیات موجود در سیستم خود مینمایند.
سیر تحول سیستمهای اطلاعاتی در شهرداری، با تولد سیستمهای درآمد، نوسازی، حسابداری، حقوق و دستمزد در دهه هفتاد در کشور شکل گرفت و با ظهور سیستمهای یکپارچه شهرسازی و مالی اداری به اوج خود رسید و تا شکلگیری سیستمهای هوش تجاری در دوره کنونی پیش رفته به شکلی که امروزه کمتر شهرداریای را فارغ از ابتداییترین سیستم اطلاعاتی می بینیم. ولی مهمترین ویژگی که دوره کنونی دارد تمایل مدیران و سیاستگذاران شهرداریها به کنترل و هدایت صحیح فرآیندهای سیستم خود به صورت لحظه به لحظه و تولد نرمافزارها و سختافزار های مناسب این کار میباشد]1[،[7].
درحالی که سیستمهای عملیاتی همچون درآمد، نوسازی، حسابداری و.. عوامل حیاتی برای شهرداری هستند متاسفانه هنگامی که این سیستمها، علیرغم اینکه تراکنشها و تعاملات دادهها را در پیشخوانهای شهرداری بخوبی اجرا مینمایند، در برابر گزارشگیری، تحلیل و دسترسی به دادهها با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند، که عمده این مشکلات ناشی از عدم بکارگیری تکنولوژی مناسب در این زمینه میباشد. شکل (1) پنج نسل مختلف از فنآوریهای سیستمهای اطلاعاتی را نشان میدهد که راهگشای بسیاری از مشکلات فعلی در سیستمهای اطلاعاتی شهرداریها است]1[،[7].
شکل (1): تکامل نسلهای مختلف فنآوریهای مورد استفاده در سیستمهای اطلاعاتی از سال 1975 تا 2020[7]
اینک با رشد صنعت فناوری اطلاعات و کسب تجربیات گوناگون (تجارب پنج نسل که
در شکل (2) نشان داده شده است) در حوزه جمعآوری، ذخیرهسازی و بازیابی
اطلاعات، موضوع "معنا بخشیدن به دادهها" و آسان کردن فرآیند تصمیمسازی،
همزمان در مرکز توجه کارشناسان فناوری اطلاعات و متخصصان علم مدیریت و
کسب و کار قرار گرفته است. "راه حل پایگاه داده تحلیلی و هوش تجاری"
فناوری جدیدی است که پس از جمع آوری، ذخیره، پاکسازی، تجمیع، تحلیل و
بازیابی اطلاعات، فرآیند تصمیمگیری را برای مدیران آسان میسازد]3[. بهعبارت دیگر هوش تجاری را میتوان همانند یک پالایشگاه[i] داده تصور کرد که گردش داده درآن موجب ارزش افزوده برای شهرداری خواهد شد[6]. [i] Refinery |
![]() |
شکل (2): هوش تجاری همانند یک پالایشگاه داده[6] |
هوش تجاری یعنی دراختیار قراردادن اطلاعات مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب برای اخذ تصمیم مناسب.
در ادامه سعی بر این است که کاربران فنآوریهای اطلاعاتی را در شهرداری شناسایی و آنان را بر اساس نیازهایشان دسته بندی نموده و سپس فنآوریهای مورد نیاز را برای پاسخگویی به هر گروه تشریح شود.
دسته بندی کاربران درشهرداری، نیازهای آنها و نحوه بهرهگیری آنها از فنآوریهای اطلاعات
کاربران موجود در شهرداری به سه دسته اصلی بشرح زیر تقسیم میشوند:
کاربران سیستمهای عملیاتی هستند که در جهت ارائه خدمات شهرداری همچون خدمات صدور پروانه و گواهی، دریافت عوارض و غیره، ارتباط مستقیم و رور در رو با شهروندان دارند. نیازهای این گروه از کاربران عبارتند از :
نیازهای این گروه از کاربران توسط برنامههای عملیاتی که دارای قابلیتهایی همچون ثبت و فراخوانی اطلاعات، جستجو و دسترسی سریع و آسان به محتویات پروندهها، خودکارسازی محاسبات و گردشکارها طراحی و پیادهسازی شدهاند تامین میشود. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد بسیاری از شهرداریهای کشور در خصوص بکارگیری از سیستمهای عملیاتی به مرحله بلوغ رسیدهاند]2،1[،[6].
این گروه از کاربران متخصصان و کارشناسانی هستند که دادههای موجود در سیستمهای عملیاتی را دریافت کرده و پس از دستهبندی، اقدام به تجزیه و تحلیل بر روی آنها مینمایند وسپس آنها را در قالبهای خاصی جهت تصمیمگیری در اختیار مدیران ارشد قرار میدهند. این گروه از کاربران میخواهند بدانند که در شهرداری چه اتفاقی افتاده است؟ عوامل بروز اتفاق چه بوده است و چه اتفاقی در شهرداری در حال وقوع میباشد؟ عمده نیازهای این گروه از کاربران عبارتند از :
نیازهای این گروه از کاربران با استفاده از برنامههای کاربردی ویژهای که امکان مدلسازیهای آماری و پرسوجوهای موضوعی را داشته باشند برآورده میشود. تفاوت اساسی در نیازهای این گروه از کاربران با کاربران عملیاتی موجب شده است که بکارگیری فنآوریهای مورد استفاده در خصوص کاربران عملیاتی قادر به پاسخگویی به نیازهای این گروه از کاربران نباشد. همانطور که در شکل شماره (1) نشان داده شده است برای پاسخگویی به نیازهای این گروه از کاربران باید به فنآوریهای هوش تجاری همچون پایگاه دادهای تحلیلی، داشبوردهای مدیریتی و دادهکاوی متوسل شد]2،1[،[6].
این گروه از کاربران شامل مدیران ارشد و سیاستگذاران شهرداری هستند که تصمیمات لازم را در خصوص اداره شهرداری اتخاذ مینمایند. عمده نیازهای این گروه از کاربران عبارتند از :
دسترسی سریع به شاخصهای کلیدی عملکرد مجموعه شهرداری و ارزیابی آنها. در واقع کاربران این گروه نیازهایشان براساس «آنها میخواهند چه اتفاقی در شهرداری بیفتد؟» میباشد.
نیاز های این گروه نیز در قابل کارتهای امتیاز متوازن از پیش تعریف شده و ابزارهای گزارشگیری پاسخ داده میشود که همانند گروه دوم از فنآوریهای کارتهای امتیاز متوازن، دادهکاوی از مجموعه فنآوریهای هوش تجاری است]2،1[،[6].
هفت مسألهعمده که توسط راهکار هوش تجاری هدف قرار گرفتهاند
از اطلاعات و دادههای موجود در سازمان درست استفاده نمیشود.
گامهای پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری
برای پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری پنج مرحله زیر را به ترتیب باید انجام داد.
1. شناسایی منابع داده
منابع اطلاعاتی بسیاری در شهرداریها وجود دارد اولین قدم شناسایی منابع دادهای در شهرداریها میباشد. سوابق املاک، اصناف، پروژهها، طرحها، قراردادها، پژوهشها، اسنادمالی، دستورالعملها و نقشههای طرحهای تفصیلی و اجرایی، کتابچههای ضوابط و مقررات و بخشنامهها بخشی از دادههای کاغذی در شهرداری ها میباشند . همچنین دادههای موجود در سیستمهای عملیاتی که بصورت مکانیزه در حال سرویسدهی به شهروندان هستند نیز منابع بسیار مهم دادهای در شهرداری میباشند. این منابع در اولین قدم باید بخوبی شناسایی و مورد بررسی قرارگرفته و منابع مورد نیاز برای پیادهسازی هوش تجاری به دقت انتخاب شوند]2 [.]زد6
2. استخراج ، تبدیل و بارگذاری داده ها (ETL(Extract transfer loading
برای منابع دادههای کاغذی باید اقلام مورد نیاز از هرمنبع را مشخص نمود و سپس آنها در قالب فرم های مورد خاصی طراحی نمود، سپس دستورالعملهای لازم برای برداشت دادهها از منابع کاغذی تهیه و تنظیم شود، تیمهای مورد نیاز برای استخراج داده ها از بایگانیهای شهرداری باید سازماندهی و آموزشهای لازم به آنها داده شود، سپس اطلاعات استخراج شده به بانکهای اطلاعاتی وارد شوند و نهایتا کنترلهای لازم برای پالایش دادههای جمع آوری شده باید انجام شوند و اعتبار دادههای جمع آوری شده باید مورد برسی و تایید قرارگیرد]2 [،[5].
3. تجمیع داده
دادههای جمع آوری شده از منابع مختلف اعم از سیستمهای عملیاتی و منابع کاغذی وسایر منابع باید دسته بندی شده و در یک پایگاه دادهای تحلیلی جمع آوری و سازماندهی شوند.
4. تحلیل دادههای جمع آوری شده
در این مرحله باید شهرداری شاخصهای کلیدی عملکرد را شناسایی نموده و متریکهایی را برای اندازه گیری آنها مشخص نماید، سپس با استفاده از فنآوریهای داده کاوی و پردازشهای تحلیلی برخط انواع تحلیلهای موضوعی و مدلسازیها بر روی اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی بوجود آمده انجام میشود[5].
5. ارائه اطلاعات
تحلیلهای انجام شده با استفاده از فنآوریهای داشبورد،کارتهای امتیاز متوازن و ابزارهای گزارشگیری به سادهترین شکل در اختیار کارشناسان ، مدیران و سیاستگذاران شهرداری قرار خواهد گرفت. در شکل (3) گامهای اساسی پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری را مشاهده میکنید[5].
شکل (3): گامهای اساسی پیادهسازی هوش تجاری در شهرداری[5]
تفاوتهای اساسی بین سیستمهای عملیاتی و هوش تجاری
تفاوتهای اساسی در عملکرد سیستمهای عملیاتی و هوش تجاری در جدول (1) آمده است. همچنین در جدول (2) مقایسه وضعیت دادهها در سیستمهای اطلاعاتی و هوش تجاری را مشاهده میکنید[6].
جدول (1): تفاوتهای اساسی در عملکرد سیستمهای عملیاتی و هوش تجاری
سیستمهای عملیاتی |
سیستمهای هوش تجاری |
خودکارسازی فرآیندها[i] |
پشتیبانی از تصمیم سازی[ii] |
طراحی شده برای تاثیر پذیری |
طراحی شده برای تاثیر گذاری |
ساختار کسب و کار[iii] |
منطبق بر کسب و کار[iv] |
نسبت به وقایع اتفاق افتاده واکنش نشان میدهند |
وقایع را قبل از اتفاق پیش بینی می کنند |
مبتنی بر فرآیند |
مبتنی بر پرس و جو |
[i] Automated processes
[ii] Support decision making
[iii] Structure business
[iv] Adopt to business
جدول (2): مقایسه وضعیت داده ها در سیستمهای اطلاعاتی و هوش تجاری[6]
سیستمهای عملیاتی |
سیستمهای هوش تجاری |
دادههای جاری |
دادههای تاریخی |
بهنگام سازی ادامه دار داده ها |
تصویر برداری لحظه ای متناوب [i] |
منبع ثابت[ii] |
یکپارجه [iii] |
کاربرد گرا[iv] |
موضوع گرا[v] |
فقط مبتنی بر جزئیات |
جزئیات ، خلاصه برداری و استشقاقی[vi] |
[i] periodic snapshot
[ii] Source -specific
[iii] intelligent
[iv] Application oriented
[v] Subject oriented
[vi] derived
گام اول: چه چیزی اتفاق افتاده
گزارشگیری درخصوص اتفاقات حادث شده در شهرداری در جهت استفاده از اطلاعات موجود گزارشگیری و جستجو در منابع اطلاعاتی عملیاتی شهرداری است. دراین مرحله گزارشهایی از واقعیات جاری شهرداری در قالب گزارشهایی که بطور معمول بسیار طولانی و شامل اطلاعات جزییات عملیات است، بوجود میآیند گزارشهایی همچون آمارصدور پروانه و گواهی های صادر شده، آمارکاربریهای موجود،کاربریهای پیشنهادی، میزان عوارض وصول شده، عملکرد کاربران سیستمهای عملیاتی ، میزان بدهیهای معوق ، آمار املاک داری مجوز ، اصناف فاقد مجوز و... ]2 [،[6].
گام دوم: چرا این اتفاق رخ داد؟ (Why did happened)
تحلیل اینکه چرا آن اتفاق در شهرداری رخ داد. بدین منظور یک پایگاه اطلاعات ایجاد شده و اطلاعات کلیدی از سیستمهای عملیاتی در شهرداری استخراج شده و به آن منتقل میشود. اینکار با یکپارچهسازی منابع مختلف اطلاعاتی نه تنها مغایرتها را از بین میبرد بلکه با قابلیتهای قدرتمند مقایسه تاریخی اطلاعات و گزارشگیری چندبعدی کمک موثری به تحلیل و ریشهیابی مسایل شهرداری میکند. پردازش تحلیلی دادهها و استفاده از چارتها، نمودارها، نقشهها، سمبلها و تصاویر از مشخصات این مرحله از بلوغ درشهرداری خواهد بود[6]
گام سوم : چه اتفاقی در حال وقوع است؟ (What is happening)
در این مرحله داشبورد مدیریتی و کارت امتیازهای عملکردی برای واحدهای مختلف در شهرداری ایجاد میشود. همچنین شاخصهای کلیدی عملکرد براساس اهداف و استراتژیهای شهرداری تعریف میشوند و مدیران و سیاستگذاران شهرداری میتوانند با استفاده از داشبورد، کارنامه عملکرد وگزارشهای تحلیلی، به پایش اهداف استراتژیک شهرداری بپردازد. کاربرد داشبورد و کارتهای امتیاز بیشتر در این مرحله خواهد بود که در ادامه به نقش و بررسی جایگاه آنها پرداخته شده است[6].
گام نهایی:چه اتفاقی خواهد افتاد؟ (What will happened)
استفاده از تحلیلهای پیشرفته برای یافتن پاسخ یک سوال مشخص است که با تحلیلهای پیشرفته و دادهکاوی قابل انجام خواهند بود. چرا اکثر شهرداریها دادههای تاریخی موجود در پروندهها را خلاصه برداری کرده و در بانکهای اطلاعاتی سازماندهی کردهاند. تحلیلهای پیشرفته به شهرداری کمک میکنند تا فرآیندهای موجود را بهینه سازند، رفتار شهروندان را بهتر درک کنند، فرصتهای ناشناخته را شناسایی کنند و مشکلات را قبل از اتفاق افتادن شناسایی کنند. تحلیلهای پیشرفته تکنیکها و تکنولوژیهایی برای کمک به مدیران شهرداری هستند که از ترکیب روشهای آماری، ریاضیات پیشرفته و هوش مصنوعی به همراه تکنیکهای مدیریت داده بدست میآیند.
گامهای اساسی پیادهسازی هوش تجاری در شهرداری براساس میزان ارزش افزودهای که در هرگام بدست می آید در شکل(4) نشان داده شده است.
شکل (4): گامهای اساسی پیادهسازی هوش تجاری بر اساس میزان ارزش افزوده
همانطور که در نمودارهای فوق ملاحظه میشود فنآوریهای داشبورد , کارتهای امتیاز و انباره دادهها بعنوان فنآوریهای کلیدی و زیرساختی هوش تجاری عمل میکنند که شرح مختصری از عملکرد و چگونگی بکارگیری آنها در استقرار پلاتفرم هوش تجاری پیشنهادی در شهرداری خواهد آمد[6,8,9].
نکات مهم در طراحی و پیادهسازی داشبورد
شناخت درست شهرداری اعم از وظایف، ماموریتها و مخاطبان[6]
شناخت درست شاخصهای عملکرد موجود در شهرداری]2[
شناخت درست از نیازهای مدیران با لحاظ کردن استراتژیهای بلند مدت و کوتاه مدت در شهرداری
شناخت متریکهای مهم در شهرداری
همکاری متقابل تیم مدیریتی شهرداری با تیم های عملیاتی پروژه
داشبورد چیست ؟
کلمه داشبورد الهام گرفته از مجموعه ابزارهای داخل هواپیما یا خودرو میباشد و هدف اصلیآن در هر سه مورد خودرو، هواپیما و سازمان یکی است: مشاهده اطلاعات مورد نیاز و هدایت یک سیستم پیچیده. میتوان ادعا کرد که امروزه هدایت شهرداریها، به مراتب پیچیدهتر از هدایت یک هواپیما است. بنابراین مدیران جهت اجرای ماموریت سازمان و حرکت در راه آرمانهای آن، حداقل به وسایلی که نمایانگر جنبههای مختلف عملکرد سازمان و هدایت آن است نیاز دارند. یک قانون مدیریت این است که شما نمیتوانید چیزی را که قابل اندازهگیری نیست، بهخوبی مدیریت کنید. به همین منوال میتوان اذعان داشت که نمیتوان آنچه را که قابل مشاهده و دیدن نیست اندازه گرفت و این جایی است که بحث داشبوردهای سازمانی ضرورت مییابد. داشبوردهای سازمانی که یک مفهوم جدید در مدیریت اطلاعات ارائه داده است، ابزار دیداری دادههای حیاتی است که مجموعه انبوهی از تحلیلهای مربوط به فرایند مدیریتی را در زمینههای مورد نیاز به افراد مربوط ارائه میدهد.
کاربرد اصلی داشبوردهای سازمانی صرفاً گزارشدهی و گزارشگیری نیست. وظیفه اصلی داشبوردهای سازمانی ارائه بههنگام اطلاعات مورد نیاز به افراد مربوط برای مدیریت دانش و واکنش سریع به تغییرات است. تصور کنید که داشبورد خودرو، گزارش جزئیات مقدار بنزین مصرف شده در هر روز یا هر ماه را نشان دهد، این گزارش چندان مورد استفاده قرار نمیگیرد چرا که کیفیت اطلاعات در زمان مناسب برای تصمیمگیری سریع نادیده گرفته شده است. بهجای آن باید جزئیات کمیت کنونی بنزین یعنی مقدار بنزین موجود را نشان دهد، چرا که کیفیت این اطلاعات برای تصمیمگیری سریع مورد نیاز است. با توجه به تعاریف، یک نکته که معمولاً به اشتباه گرفته میشود این است که داشبورد تنها برای مدیران ارشد به منظور ارائه اطلاعات جامع از عملکرد سازمان به آنها، مورد استفاده قرار میگیرد. این برداشتی کاملاً اشتباه بوده چرا که امروزه تکنولوژی داشبورد سازمانی به گونهای است که میتواند در سطوح مختلف سازمان استقرار یابد و بدین منظور داشبوردهای مختلفی تعریف شدهاند که هدف نهایی تمامی آنها ارائه سریع و بههنگام اطلاعات به مدیران و کارکنان سطوح مختلف سازمان برای آگاهی از شرایط متغیر و اتخاذ تصمیمهای صحیح با توجه به آنهاست.
دستاوردهای ناشی از پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری
تدوین و ارائه شاخصها:
برای شهرداری فهم و یکپارچهسازی دادهها در تمامی سطوح بزرگترین چالش به شمار میآید و تدوین مقیاسهای اندازهگیری، به روز نگه داشتن، مقایسه و تمرکز بر آنها در شهرداری مشکلی همیشگی است که با ورود هوش سازمانی به تمامی این مشکلات خاتمه داده میشود. داشبوردها در مشاهده شاخصهای حیاتی به تمامی سطوح شهرداری یاری میرسانند و به کاربر امکان دنبال کردن جایگاه شهرداری توسط شاخصها را میدهند. با دنبال کردن شاخصهای متعدد و مورد نظر و تحلیل روندها میتوان درک بهتر از اینکه شهرداری چگونه عمل می کند، و فهم عمیقتری از موارد حیاتی شهرداری کسب کرد.
مشاهده سلامت شهرداری در یک نگاه:
داشبوردها با ارائه مقیاسها و شاخصهای حیاتی شهرداری بهصورت دیداری و در نمودارهای مختلف، امکان درک وضعیت شهرداری را تنها در یک نگاه فراهم میسازند و تصویری از سلامت واحدهای مختلف شهرداری در یک صفحه با یک نگاه را ارائه میدهند.
تشخیص مشکلات بالقوه پیش از تبدیل به بحران
داشبوردها با ارائه اطلاعات بهموقع برای افراد مربوط، امکان تشخیص وقوع مشکلات بالقوه شهرداری را برای مدیران فراهم میکند، تا قبل از تبدیل شدن مشکلات به بحران تشخیص داده شوند. داشبوردهای سازمانی با قابلیت کندوکاو و کلیک کردن بر هر مورد، میتوانند جزئیات و نمودارهای بیشتری را ارائه کنند و به دادههای زیرین و تاریخچه آن دسترسی پیدا کنند و ریشه ضعفها و مسائل را نشان دهند. داشبوردها با اعمال سیستم اخطار که معمولاً با اعمال جلب توجه مانند فرستادن ایمیل، چشمک زدن یا ارائه یک انیمیشن، همراه است، به کاربران در درک وجود مشکل و جلب توجه آنها به سمت مشکلات یاری میرسانند و از نادیده گرفته شدن و مورد غفلت واقع شدن مشکلات و در نتیجه به بحران تبدیل شدن آنها، جلوگیری میکنند و این اطمینان را میبخشند که مدیران ارشد به شاخصهای حیاتی توجه کرده و مشکلات را زودتر دیدهاند تا نسبت به آنها واکنش بههنگام نشان دهند.
کاهش زمان و هزینه در جستجو برای اطلاعات مورد نیاز :
داشبوردهای سازمانی روشی یگانه برای دسترسی به دادههای متنوع از پایگاههای متفاوت در سطح شهرداری و تبدیل آن به یک فرمت قابل درک را ارائه میدهند. داشبوردها با جمعکردن تمامی اطلاعات و شاخصها و مقیاسهای مربوط و حیاتی برای کاربر در یک صفحه و تشخیص آنها در یک نگاه، باعث صرفهجویی در زمان و هزینه جستجوی اطلاعات در گزارشها میشوند. بخوبی میدانند در شهرداری و زیر مجموعه آنها چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. هیچ چیز برای شهرداری با ارزشتر از آن نیست که تنها به سرعت یک کلیک، دادههای به روز استخراج شوند و مورد استفاده قرار گیرند.
کمک به اتخاذ تصمیمات شفاف تر:
قابلیت مشاهده شاخصهای حیاتی عملکرد استخراج شده از دادههای به دقیقه، همراه با سیستم اخطار و پی بردن به موارد حیاتی و مشکلات بالقوه و اطلاع از وضعیت شهرداری با یک نگاه، همگی در تصمیم گیریهای شفافتر، به مدیران و سایر تصمیمگیرندگان یاری میرسانند و از آنجا که در تمامی واحدهای شهرداری براساس اطلاعات مشترک تصمیمگیری میشود، شهرداری به عنوان یک مجموعه کاراتر عمل میکند و اهداف و استراتژیهای شهرداری با تغییر شرایط بازار تغییر میکند. با وجود یک داشبورد تمامی دادهها و شاخصهای حیاتی عملکرد به روز شده و انعطاف لازم برای واکنش به تغییرات نیز فراهم میشود. مشاهده دادهها و شاخصهای عملکرد از طریق داشبوردها این امکان را ارائه میدهد که کارکنان همراه با مدیران برای رسیدن به اهداف همراستا شوند.
همراستایی عملیات شهرداری با استراتژی آن:
داشبوردها به شهرداری در همراستایی روز به روز عملیات با استراتژی شهرداری کمک میکنند و عملیات اثربخش را با ارائه شاخصهای مربوط در هر سطح شهرداری اطمینان میبخشند.
به روز بودن اطلاعات:
با بهرهگیری از داشبوردها، شهرداری به بهرهگیری از دادههایی که زمان مصرف آنها گذشته خاتمه میدهد و با یک کلیک آنها را به روز میکند و یا خود داشبورد با استفاده از هوشمندی، مرتباً خود را به روز میکند. برای مدیران در تمامی لحظات مسئله فرهنگ نیز از اهمیت بسیار برخوردار است. برای اثر بخشتر بودن استفاده از داشبوردهای سازمانی، مدیران اجرایی شهرداری بایستی این تکنولوژی را وارد کارهای روزمره و تصمیم گیریهای خود کنند تا فرهنگ استفاده از این تکنولوژی با ارزش در کل شهرداری ایجاد شود. گرچه داشبورد ابزاری جدید است و تمامی مزایای بالقوه آن هنوز کشف نشده است، اما تمامی افراد مزایای بالقوه ارائه اطلاعات مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب جهت اتخاذ تصمیمات مناسب را درک کردهاند. ازاین رو است که انگیزش برای اجرای تکنولوژی داشبورد روز به روز قویتر میشود و داشبوردها به یک پدیده جهانی تبدیل گشته اند و رو به گسترش هستند.
نتیجه:
هوش تجاری به علت آنکه تمامی دادههای شهرداری را بر یک صفحه جمع و آنها را با استفاده از نمودارها و اشکال مختلف بهراحتی برای مدیران و کارکنان تفسیر میکنند، ابزاری ارزشمند در محیط رقابتی کنونی محسوب میشوند. مدیران سازمانهایی که از داشبوردها بهره میگیرند، بهجای اتلاف وقت برای خواندن محتوای گزارشهای پیچیده و غیر قابل درک و استخراج اطلاعات مورد نیاز از میان آنها، زمان خود را بر تصمیمگیریهای صحیح و روشنتر اختصاص میدهند و از مزیت رقابتی خود که همان واکنش سریع نسبت به شرایط و تغییرات است استفاده میکنند. امروزه هر سازمانی که ارزش کسب اطلاعات بهموقع را درک کرده باشد، از این فناوری نوین و با ارزش استفاده میکند و از این رو است که روز به روز بر استفاده از پدیده این نسل که همان داشبوردهای سازمانی میباشد افزوده میشود.
مراجع