هوش سازمانی

business intelligence

هوش سازمانی

business intelligence

هوشمندی کسب و کار IB

هوشمندی کسب و کار IB

برای بسیاری از سازمانها و شرکت ها ، هنوز ارزش واقعی اطلاعات شناخته نشده است. بیشتر این سازمانها درگیر تولید و مدیریت داده­ها هستند تا اطلاعات، حال آنکه سیستمی که اطلاعات تولید می­کند بسیار با ارزش­تر سیستمی است که داده تولید می­ کند.

آیا نباید بعد از توسعه اولیه سیستم­ های عملیاتی (تولید داده)‌به سراغ سیستم­ های تولید اطلاعات و در نهایت دانش برویم .  دانشی که سازمان را در رهبری و پیشرو بودن شاخص می­کند.

 

امروزه برای سیستم اطلاعاتی هزینه­ های زیادی می­شود ولی هنر شرکت پایانه های داده ای نوین ایجاد هم راستایی ما بین استراتژی­های سیستم­های اطلاعاتی و سیاست­ های سازمان می­باشد که همان ارتقای اثربخشی، کارایی و در پی آن سودآوری بیشتر می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت پایانه های داده ای نوین با تجربه­ بالای خود در صنعت سیستم­ های اطلاعاتی ایران دریافته است که 

  • وجود سیستم هایی جداگانه یا جزیره­ ای ، در برخی لایه­ های سازمان
  • عدم دسترسی مستقیم گزارشات کلان مدیریتی توسط مدیران عالی
  • عدم وجود سیستم­ های اطلاعاتی در تعدادی از حوزه­ ها
  • عدم وجود امکانات ارتباطی در بیشتر مکان ها
  •  وقت کم مدیریان در تحلیل اطلاعات و عدم دسترسی دائمی به شبکه داخلی سازمان.  

از جمله ضعف­ هایی می­باشند که با بکارگیری سیستم­ های هوشمند کسب و کار (BI) تا حدودی چشم­گیری قابل پوشش است.

تعریف

هوشمندی کسب و کار Business Intelligence به یک سری از مفاهیم، روشها ، عملیاتها و سیستم ها گفته می­شود که داده­ها را از منابع مختلف جمع­ آوری نموده، یکپارچه سازی می نماید ، سپس داده­ ها تحلیل و منظم شده را به ذی نفعان و کاربران ارائه می­گردند تا برای تصمیم­ گیری و تصمیم سازی در لایه های مدیریت و استراتژی استفاده گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از دیدگاه علمی سازمانها برای پیاده سازی هوشمندی کسب وکار (BI)  نیاز به پیش نیازهایی دارند که بدون این پیش نیاز ها ، سرمایه گذاری در BI بازدهی برای آنها نخواهد داشت. مهمترین پیش نیاز ها به زبان ساده بصورت زیر است :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


داشبورد

اطلاعات وقتی قابل فهم ترند که به شکل قابل فهم تری بیان شوند. مثلا یک نقشه رنگی اطلاعاتی را در کمترین زمان  یک مدیر می فهماند که برای فهماندن آن باید زمان زیادی را صرف توضیح یک نمودار و یا یک جدول برای وی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داشبورد شامل 2 مفهوم اصلی است :

 

  •   شکل و قالب بیان اطلاعات اهمیتی کمتر از خود اطلاعات ندارد.
  • هر مدیر در هر رده ای از سازمان می تواند 5 تا 7 شاخص کلید را کنترل کند. سایر شاخص کلیدی نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رضایت مشتریان تعهد ماست، شرکت پایانه های داده ای نوین پیشرو بودن مشتریان خود را در عرصه کسب و کار، موفقیت خود می­داند و تمام تلاش را می­کند تا با فراهم آوردن سیستم ­های هوشمند تجاری آنها را در این هدف یاری رساند. در این راستا نه تنها با ارایه خدمات پس فروش با کیفیت، بلکه مشتریان خود را  از تحولات BI که آنها در  کسب سود بیشتر یاری می­رساند آگاه می­سازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 پروژه های هوشمندی کسب و کار هیچگاه متوقف نمی شوند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 راه حل فنی ما با توجه به بزرگی مشتری و نوع نیازهای او متفاوت است ، ولی شکل  کلی راه حل بصورت زیر خواهد بود :

 

ما در راه حل خود با توجه به ملاحظات مشتری ، توانایی استفاده از تکنولوژی های مختلفی را داریم، 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قدم های اجرایی پروژه لزوما بصورت پی در پی اجرا نمی شوند ، مثلا  قدم چهارم (ارائه اطلاعات) می تواند پس از قدم دوم آغاز شود. لذا زمان اجرایی پروژه به حداقل خواهد رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در  مراحل اجرا بخاطر داشته باشید که :

 

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد