استفاده از تکنولوژی SharePoint جهت پیاده سازی Business Intelligence
سلام دوستان
در این پست می خوام راجع Business Intelligence با BI و استفاده از تکنولوژی SharePoint جهت پیاده سازی یک سیستم BI توضیح بدم. احتمالا با سیستم BI آشنایی دارین ، اما برای اون دسته از رفقا که آشنایی چندانی یا اون ندارند و مثل خودم تا به حال فقط اسمشو شنیدند (منظورم قبل از نوشتن این پست و ساعتها مطالعه و بررسی برروی این موضوعه) یه توضیح کلی و مختصر در مورد BI می دم چرا که پرداختن به این موضوع خارج از بحث ماست.
Business Intelligence یا به قول پارسی زبانان متعصب هوشمندی کسب و کار یعنی داشتن آگاهی و دانشی عمیق در مورد همه عواملی که بر کیفیت تصمیمات مدیریتی تاثیر گذارند. BI شما را برای تصمیم گیری در مورد همه عوامل موثر بر سازمان توانمند میسازد. وعده ای که BI به مدیران شرکتها می دهد دسترسی فوری به همه اطلاعات سازمان در قالبی که نه تنها قابل استفاد توسط افراد و کارمندانIT بلکه همه مدیران و تصمیمگیران سازمان نیز می باشد.
استفاده از تکنولوژی SharePoint به عنوان یک ابزار BI ، دسترسی و تحلیل اطلاعات را در هر جا و هر زمانی به سادگی امکان پذیر نموده است. شما می توانید به سادگی به اطلاعات بروز رسانی شده سازمان خود دسترسی داشته و تصمیمات لازم را اتخاذ کنید. هماهنگ کردن فعالیت کارکنان سازمان با اهداف سازمان به سادگی و با ایجاد چند صفحه گسترده یا تهیه یک گزارش بصری از اطلاعات موجود ، انجام می شود. پیاده سازی BI در محیط SharePoint روشهای مختلفی دارد.
روشهای موجود در SharePoint برای پیاده سازی BI
BI بر مبنای Microsoft Office Excel 2007
ایجاد Dashboard و Report Center
تجمیع و جستجو بر روی داده های سازمان واقع در یک منبع خارجی
BI بر مبنای Microsoft Office Excel 2007
Microsoft Office Excel 2007 یک ابزار قوی برای ایجاد صفحه گسترده ، تحلیل داده ها و به اشتراک گذاشتن داده ها می باشد که به وسیله آن می توان به سادگی نیاز های یک سیستم BI را برآورده کرد. این نرم افزار سازگاری مناسبی با SharePoint Server دارد. SharePoint با استفاده از Excel Service ها که یکی از انواع سرویسهای ارائه شده در آن می باشد، امکان استفاده از مدل صفحه گسترده Excel و انجام محاسبات بر روی داده ها را در مقیاسی وسیع و در سمت سرورفراهم می کند.
ایجاد Dashboard و Report Center
Report Center یکی از template های موجود در SharePoint می باشد که با استفاده از وب پارتهای موجود در این مجموعه می توان KPI و Dashboard های دلخواه طراحی نمود. این وب پارتها شامل سه دسته کلی زیر می باشند:
در واقع با استفاده از وب پارتهای مذکور می توان اطلاعات را از محیطهای مختلف دریافت و برروی Dashboard نمایش داد.
تجمیع و جستجو بر روی Business Data
کار دسترسی و تجمیع داده های سازمان که خارج از محیط SharePoint می باشند با استفاده از تکنیک Business Data Catalog (BDC) انجام می شود. BDC که بخشی از SharePoint Server می باشد امکان دسترسی و تجمیع داده ها را به سادگی ، کاملا یکپارچه و سازگار با SharePoint فراهم می کند. داده هایی که توسط BDC در دسترس قرار گرفته اند، قابل جستجو با استفاده از سرویس جستجوی SharePoint می باشد و کار کردن با آنها به وسیله وب پارتهای Business Data انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تکنیک به وبلاگ همکارم آقای فتح الهی سربزنید.